Gepubliceerd door op http://onlyformenblog.nl/wp-content/uploads/2016/02/Onderzoek_naar_de_Nederlandse_man.jpg

Onderzoek naar de Nederlandse man Hoe mannelijk is de Nederlandse man?

Onderzoek_naar_de_Nederlandse_man2

Mannen van Nederland zijn mannelijk, of toch niet? Only for Men onderzocht mannen in twaalf provincies om te zien waar de oermannen wonen en wat zij doen. 

We voelden mannen aan de tand over vervoer, eten en drinken, hun uiterlijk, kleding, relatie en vrije tijd.

Onderweg

Auto meest gebruikte vervoersmiddel
In Nederland reizen mannen het meest met de auto (67,8%). De fiets wordt als tweede keuze bestempelt (20,8%). Van het OV wordt weinig gebruik gemaakt (9,3%) net als de motor (2,1%). Mannen uit Flevoland fietsen minder dan de rest van Nederland.

Nederlandse man rijdt compacte middenklasser
Van de ondervraagden bezitten de meeste mannen een compacte middenklasser (55,8%). Een stationwagon komt op plek twee (24,6%), gevolgd door de elektrische auto (12,4%) en sportwagen (7,2%). Gelderland ligt voorop wat betreft elektrische auto’s in Nederland. Ruim één op de vijf Gelderse mannen rijdt een elektrische auto.

Man vertrouwt op navigatiesysteem
Het navigatiesysteem wordt door 69,3% van de mannen gevolgd bij het bezoeken van een nieuwe bestemming. Slechts 1,7% laat zijn vrouw zich vertellen hoe hij moet rijden. In Flevoland en Limburg is dit zelfs 0%. Mannen uit Overijssel kennen de weg het meest uit hun hoofd (20,0%). Het landelijk gemiddelde is 13,1%. De Gelderlanders (24%) volgen vaker de borden langs de weg dan mannen uit andere provincies van Nederland.

Onderzoek_naar_de_Nederlandse_man3

Eten en drinken

Nederlandse man hobbychef
Verreweg de meeste Nederlandse mannen eten het liefst thuis (71,2%). De meeste mannen koken door eerst verse boodschappen te halen op de markt en bij de slager (43,7%). Anderen halen hun ingrediënten bij de supermarkt en koken aan de hand van een recept (29,6%). Verder gebruikt ook een kleine groep pakjes bij het koken (22,7%). Eten bestellen en laten bezorgen via internet doet een klein percentage van de Nederlanders (4%).

Biefstuk is het lievelingseten
Het favoriete gerecht van de man bestaat uit een schotel met een mooi stuk vlees: de biefstuk (54,2%). Op een goede tweede plek komt de stamppot met worst (31,3%). Hierna volgt friet met frikadel special (7,7%). Van de gerechten is quinoa salade met superfoods het minst populair (6,9%).

Onderzoek_naar_de_Nederlandse_man4

 

Mannen gaan voor bier en zwarte koffie
Op het gebied van drank kunnen we de Nederlandse man typeren als een echte man. Zijn koffie drinkt hij het liefst zwart, de specialiteiten laten hem koud.

Qua alcoholische versnaperingen geeft meer dan de helft van de mannen aan het liefst bier te drinken (55,5%). Echter één op de vijf mannen geeft aan geen alcohol te drinken (21,6%). Opvallend is dat de Friezen veel bier drinken: 72% drinkt dit hier het liefste. Dit is het hoogste percentage van alle Nederlandse provincies.

Onderzoek_naar_de_Nederlandse_man5

Winkelen en kleding

Partner grootste invloed op kleding
Partners hebben veel invloed op de kledingkast van de Nederlandse man. Bijna driekwart van de mannen geeft aan dat zijn partner de grootste invloed heeft. Bij het uitzoeken van herenkleding doet de mening van vrienden doet er iets minder toe (17,7%) en moeder heeft een zeer beperkte invloed (3,5%). De favoriete presentator doet het zelfs net iets beter dan moeder (4,3%).  In Gelderland wonen de meeste ‘mamakindjes’. Daar beïnvloeden moeders en vrienden voor een even groot deel de kledingkast (7,1%).

Man winkelt vooral met partner
Om te winkelen neemt de man het liefst zijn partner mee (61,4%). Een groot deel van de mannen winkelt het liefst alleen (32,7%). Op een derde plaats staan de vrienden (4,8%) en daarna volgen de moeders (1,1%).Groningse mannen zijn het meest zelfstandig qua winkelen: 45% van de mannen gaat het liefst alleen naar de stad. In Drenthe en Overijssel winkelt men liever niet met vrienden (0,0%).

Schoenen maken de man
In Nederland waarderen mannen hun schoenen. Ongeveer de helft (48,3%) heeft tussen de 4 en 6 paar schoenen. 21,6% bezit meer dan 6 paar schoenen. Groningers hebben in vergelijking met de rest van Nederland de minste schoenen: 45,3% heeft 3 paar schoenen of minder.
De favoriete schoenen zijn nette schoenen (35,3%) en sneakers (33,1%). Mannen in Noord-Holland, Limburg, Utrecht, Flevoland, Zuid-Holland en Friesland dragen liever sneakers dan nette schoenen. In Overijssel winnen de nette schoenen en instapschoenen van sneakers. De sokken doen er niet echt toe voor de man. De meerderheid draagt zwarte sokken (57,1%) of sportsokken (18,5%). Een klein percentage gaat voor de sokken met prints (13,3%).

Uiterlijk

Geen fan van baarden
Het bekendste teken van mannelijkheid is toch wel de baard. De Nederlandse man lijkt zich hier weinig van aan te trekken. Bijna 60% heeft geen gezichtsbeharing. Slechts 7,8% loopt met een volle baard rond. Tussen de provincies zien we grote verschillen qua gezichtsbeharing.

In Noord-Brabant hebben mannen het gladste gezicht: 70,4% heeft hier geen gezichtsbeharing. De mannen uit Zuid-Holland laten, in vergelijking met de rest van Nederland, het meest een stoppelbaard staan (24,4%). Sikken en snorren vind je het meest in Overijssel (20,2%), Friesland (22,1%) en Drenthe (20,0%).

Nederlandse man snel klaar voor spiegel
De meeste Nederlandse mannen spenderen ’s ochtends minder dan 5 minuten voor de spiegel (60,5%). In Flevoland vinden we de grootste ijdeltuiten. Hier staat 14,7% van de mannen langer dan 10 minuten voor de spiegel. Toch is 85,3% van de mannen in Flevoland binnen 10 minuten klaar. In Noord-Brabant zijn de mannen het snelste klaar ’s ochtends. Hier besteedt 65.3% minder dan 5 minuten aan zijn uiterlijk.

Relaties

Man neemt initiatief
In een relatie wisselen de mannen het initiatief tussen de lakens af (57,5%) of zij nemen het initiatief (32,6%). De partner neemt het initiatief bij slechts 6,5% van de Nederlandse mannen. Verder geeft 3,4% aan dat er ruimte is voor een derde persoon tussen de lakens.

Mannen verdiepen zich in partner
Wanneer mannen met een vrouw uit eten gaan, vinden zij het belangrijk om interesse te tonen in haar persoonlijkheid (61,5%). Er zelf goed uitzien (14,9%) krijgt een goede twee plek. Hierna volgt de rekening betalen (14,9%) of deur voor haar openhouden (8,9%). In Drenthe, Zeeland, Flevoland en Zuid-Holland trekken mannen vaker de portemonnee dan in de rest van Nederland.

Vrije tijd

Scheurkalender op WC in trek
Benieuwd wat mannen lezen op het kleinste kamertje van het huis? De scheurkalender met levensspreuken is favoriet (43,4%) gevolgd door nieuws op de telefoon (36,5%). Mannenbladen staan op een derde plek (17,9%) en een enkeling (2,2%) leest het liefst vrouwenbladen.

Nederlandse man sport graag
Nederlandse mannen zijn sportief: 64,7% van de mannen doet aan sport. Een vijfde van de mannen geeft aan minstens drie keer in de week te sporten. In Zeeland is sporten het minst populair van Nederland: 45,3% geeft aan niet te sporten.

Popmuziek populairst
De Nederlandse man heeft een voorkeur voor pop muziek (57,6%). Ook luistert hij graag naar Rock (31,2%). Heavy metal (5.7%) en hip hop (5,6%) staan respectievelijk op een derde en vierde plaats. In Drenthe zien we het hoogste percentage rockers (40%), maar pop is ook hier het populairste genre (52%). Heavy metal is maar bij een klein deel van Nederland in trek, de grootste liefhebbers vinden we in Groningen en Gelderland (9,33%, idem).

Dit onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1300 Nederlandse mannen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Only for Men via
info@onlyformen.nl of 0345-621400 t.a.v. Lizzy van Brussel. 

Deel dit bericht:

Geef een reactie