Bij OFM. zetten we stappen richting een duurzamere logistiek. Zo werken we samen met Budbee, dat pakketten bezorgt via centrale ophaalpunten en inzet op elektrisch vervoer. Ook hebben we ons retourproces gedigitaliseerd, waarmee we jaarlijks zo’n 2.000 kilo papier besparen. Deze initiatieven helpen ons om verspilling te verminderen en onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

Verzenden
Budbee
Sinds dit jaar werken wij samen met Budbee als pakketbezorger. Budbee onderscheidt zich van andere bezorgdiensten door gebruik te maken van de Budbee Box – een zogenaamd pakkethuis. In plaats van elk afleveradres afzonderlijk aan te rijden, levert Budbee meerdere pakketten in een keer af bij een centraal ophaalpunt.
Bovendien zet Budbee in op duurzame bezorging. De pakketten worden vervoerd met voertuigen die rijden op hernieuwbare diesel (HVO100) of volledig elektrisch. HVO100 is een schonere brandstof, gemaakt van gehydrogeneerde plantaardige oliën en wordt geproduceerd uit reststromen die in vergelijking tot andere uitlaten minder CO₂ aan de atmosfeer toevoegen.
Om elektrisch vervoer verder te ondersteunen, heeft Budbee in 2020 zelfvoorzienende distributieterminals geopend. Deze hebben zonnepanelen en EV-laadstations, zodat de elektrische voertuigen duurzaam kunnen worden opgeladen.
Met deze samenwerking zetten wij een extra stap richting milieuvriendelijke logistiek en een lagere ecologische voetafdruk.

Retourneren
Returnless
In maart 2024 hebben wij ons retourproces volledig gedigitaliseerd. Hierdoor sturen wij onze klanten geen papieren formulieren meer mee; retouren kunnen eenvoudig via onze website worden aangemeld. Doordat we dit hebben gedaan, besparen we jaarlijks ongeveer zo’n 2.000 kilo papier – als je dit door zou rekenen zijn dit wel tot zeven bomen die we elk jaar behouden.
Naast de positieve impact op het milieu, levert het ons ook waardevolle inzichten op. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien of een bepaald product regelmatig als ‘te klein’ wordt ervaren. In dat geval passen we onze maatadviezen aan en raden we klanten aan een maat groter te bestellen. Door klanten gerichter te adviseren, bestellen zij de juiste maten en verminderen we het aantal retouren. Mocht een klant er toch voor kiezen om meerdere maten te bestellen, rekenen we een vast retourbedrag en een bijdrage van €0,25 per extra geretourneerd artikel vanaf twee stuks. Op deze manier proberen we onze klanten te stimuleren om bewuste keuzes te maken en dragen we samen bij aan minder verspilling en een lagere CO₂-uitstoot.